Cloud computing, Big Data en Internet of Things

cloud-bigdata

Tegenwoordig werken veel bedrijven in de cloud, zij zorgen er zo voor dat hun data of andere programma’s voor het hele kantoor beschikbaar is. Op deze manier kunnen zij de data openlijk delen en dus het werk verbeteren. Maar met cloud computing is veel meer mogelijk, het is namelijk ook mogelijk om verschillende apparaten te koppelen om zo een breed netwerk te hebben. Een gevolg hiervan is dat alles in contact met elkaar staat. Dit fenomeen heet Internet of Things.

Doordat al deze apparaten met elkaar verbonden zijn, wordt er veel data opgeslagen. Maar Internet of Things is steeds verder aan het uitbreiden, experts geloven dan ook dat er in de toekomst een verbinding komt met allerlei voorwerpen. Deze voorwerpen staan dan in verbinding met andere apparaten. Bijvoorbeeld uw koelkast, deze wordt dan voorzien van een verbinding. Zo kan het huishoudelijke apparaat vervolgens een melding geven als er een product bijna op is. Of de koelkast heeft de mogelijkheid gekregen om op basis van de verzamelde data de producten zelf te bestellen, dit zorgt ervoor dat u niet meer zonder komt te zitten. Deze toepassing lijkt op het eerste gezicht niet realistisch maar vergelijkbare dingen gebeuren al in huizen van sommige. Denk maar eens aan de slimme thermostaten, deze kunnen tegenwoordig al op afstand worden aangezet en gaan steeds meer zelf ‘’denken’’. Zij gaan dan aan als u thuis arriveert. Dit idee zou zelfs in de toekomst nog verder kunnen gaan, stel u voor dat u naar huis aan het rijden bent, vervolgens verstuurt uw auto een signaal naar uw huis, dit signaal wordt ontvangen door allerlei apparaten, deze zullen aangaan en uw huis klaar maken voor uw aankomst.

Internet of Things kan ook door bedrijven gebruikt worden, zij verzamelen zo al uw data door de apparaten die u van hen hebt gekocht, deze data staat dan in de cloud en zij kunnen deze dan gebruiken voor marketing doeleinden. Zo hebben zij preciezere data over u als persoon en kunnen zij producten aanbieden die hierbij passen. Het wordt zo dus mogelijk om marketing exact op 1 persoon aan te passen, u krijgt dan marketing op maat. De producten en diensten die u dan ziet verschijnen zullen helemaal bij u aansluiten. Doordat deze zo gericht is zou u sneller over kunnen gaan op koop en dat is het einddoel van marketing, het daadwerkelijk aan laten schaffen van een product.

In de toekomst wordt iedereen waarschijnlijk nog afhankelijker van technologie, tegen die tijd zal men het intussen gewend zijn. Voor nu zijn er verschillende vragen; wanneer is deze techniek beschikbaar?, hoe gaat dit zich uitpakken? en wat is het effect op het leven hoe wij dat u kennen?

 

Leave a Reply